Socijalna distanca, pojačana higijena i dezinfekcija kao  i upotreba digitalnih  tehnologija osnovne su preporuke za  sve turističke  i  uslužne prostore kojima u slučaju hotela i kod  iznajmljivača  treba pridodati i neke specifične. Donosimo kratak pregled.

Ukoliko se ne radi o članovima iste obitelji ili skupine, u  hotelskim prostorima preporučuje se fizička udaljenost od 1,5 metara u odnosu na druge goste ili skupine.  Na ulazu u hotelske prostore kao što su predvorje, recepcija, sportsko – rekreacijski sadržaji  te pultovi za  plaćanje usluga  kao i u radnom prostoru zaposlenika nužno je – kako stoji u  preporuci Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo  - postavljanje  dozatora s  dezinfekcijskim  sredstvom. Pritom se precizira da  dezinfekcijsko sredstvo treba biti  na bazi alkohola  u koncentraciji  od najmanje 70 posto  ili  drugog sredstva  prikladnog  za korištenje na koži  s deklariranim virucidnim djelovanjem.

Potrebno je  dezinficirati  radne i druge površine te opremu u  konferencijskim prostorima,  dječjim  vrtićima  i igralištima u sklopu  samih turističkih kompleksa kao i u gradovima.  

 Na vidljivim je mjestima u hotelu potrebno informirati goste o  higijenskim s postupcima  ili postaviti informacije sa smjernicama o pravilnom ponašanju i mjerama zaštite u prostorijama u kojima borave gosti.  Druga je mogućnost da se letak s tim informacijama  gostima uruči prilikom  prijave ili ostavi u smještajnoj jedinici, u kojoj  im  treba  biti  na vidljivom mjestu dostupan i broj   zdravstvene ustanove kojoj se treba javiti u slučaju sumnje na COVID-19.

S obzirom na preporučenu  udaljenost,  hotelijeri trebaju voditi računa o maksimalnom broju osoba u određenoj prostoriji. U  hotelu je  potrebno osigurati  dostatnu količinu  papirnatih ručnika,  sredstava i opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju.  U javnim prostorima  hotela  preporučeno je  postavljanje  kante za otpatke s odgovarajućim poklopcima. Za zaposlenike  koji ulaze u smještajne jedinice  treba osigurati  dostatnu količinu zaštitnih maski i rukavica. 

Dakako,  vrlo je  važno pridržavati se svih općih i higijenskih mjera.

Kako organizirati radne procese

 U preporukama se obrađuje i  svaki  pojedini prostor kao i radni proces, pri čemu  treba  poštovati  mjere  fizičke udaljenosti,  dezinfekcije  radnih površina, provjetravanja prostora i slično. Preporučuje  se da  proces prijave odnosno odjave gosta ne traje duže od 15  minuta (što je  definicija bliskog kontakta)  ili treba, ukoliko to nije moguće,  postaviti pregradu od pleksiglasa.

 Savjetuje se poticanje gostiju da se prijave i  odjave putem novih tehnologija,  zatim beskontaktno plaćanje, plaćanje predračunom,  da gost sam skenira dokumente i slično. Zadržavanje  gostiju na recepciji  bit će kraće ukoliko  prethodno najave odlazak, što hotelijerima omogućuje  da unaprijed pripreme  račune. Dizala, bankomati  kao i svi ostali prostori trebaju biti opskrbljeni dozatorima sa dezinficijensima. Dakako,  nužno je pojačano  čišćenje, dezinfekcija i prozračivanje javnih sanitarnih  prostora svaka dva sata a po potrebi i češće. 

Na zahtjev gosta, moguće je promijeniti dinamiku čišćenja smještajnih jedinica i promjene ručnika (ako gost to želi, moguće je da se tijekom cijelog boravka gosta prostor ne čisti te ne mijenjaju posteljina i ručnici). Prostor treba  čistiti prikladnim deterdžentima i  dezinfekcijskim sredstvima čišćenje svih površina sobe i kupaonice treba pojačati prilikom smjene gostiju.  Korištena posteljina i ručnici  moraju se čuvati u zatvorenom spremniku odvojenom od kolica s čistom posteljinom, odnosno ne smiju doći u kontakt.    

Preporuke za osoblje    

Uz  opće preporuke o izbjegavanju  bliskog kontakta s osobama koje imaju  simptome bolesti, održavanje socijalnog kontakta, pojačane higijene ruku i korištenja dezificijensa,  tu su i posebne preporuke. Tako se u preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo savjetuje  ugradnja zaštitne pregrade na mjestu posluživanja i na blagajni.

Osoblje prije dolaska na posao treba mjeriti tjelesnu temperaturu a oni koji imaju simptome  kao što su  tjelesna temperatura viša od 37,2 stupnja  u jutarnjim satima kao i druge znakove bolesti, trebaju se javiti nadležnom obiteljskom liječniku. Ako je moguće, rad treba organizirati dvokratno  a  u satu  razmaka između dviju smjena treba  dezinficirati prostor.

 Tehnička služba i održavanje

Kod  održavanja higijenskih uvjeta bazenske vode (vode za kupanje) primjenjuju  se uobičajeni standardi pri  čemu je moguća primjena maksimalnih dozvoljenih koncentracija klora.  Potrebno  je provjeriti  pravilno funkcioniranje opreme za pranje posuđa i rublja, posebno radne temperature kao i ispravnu dozu kemikalija za čišćenje i dezinfekciju.

Posebnu  pažnju treba posvetiti radu  klima uređaja, uređaja za grijanje i ventilaciju. Tako  treba  pratiti stanje filtera i održavanje pravilnog stanja brzina zamjene zraka u zatvorenom prostoru. Treba provjeriti pravilno funkcioniranje opreme za ventilaciju, izmjenu zraka i odvlaživanje natkrivenih bazena. Preporuča se pojačana ventilacija hotelskih prostora npr. povećanjem  broja  ventilacija, povećanjem postotka vanjskog zraka koji cirkulira u sustav. Treba redovito provjeravati pravilno funkcioniranje uređaja za sapun i dezinfekcijska sredstva. Savjetuje  se sušače za ruke staviti izvan funkcije te ih zamijeniti jednokratnim papirnatim  ručnicima za brisanje ruku.

U  wellnessu  i saunama treba ograničiti broj ljudi te se preporučuje  vlažne saune staviti  izvan funkcije dok ostale mogu nastaviti s radom. Važno je učestalije prozračivati, čistiti i dezinficirati sve površine u predprostorima i sanitarne čvorove.

Suradnici i nenajavljeni gosti

Majstori, kuriri i dostavljači  bi se prije  dolaska trebali telefonski najaviti i izmjeriti temperaturu  te, u slučaju da je ona viša  od 37,2 u jutarnjim satima  te ako osoba ima druge simptome,  ne smiju dolaziti u hotel i javiti se nadležnom obiteljskom liječniku.