Većina građana u Hrvatskoj u restoran danas ide jednom u pola godine ili rjeđe, a pri odabiru restorana najčešće se slijede preporuke prijatelja te online recenzije na internetu.

Pandemija je u Hrvatskoj utjecala na brojne promjene u ponašanju građana, a jedna od promjena je i učestalost posjeta restoranima. Prema najnovijem istraživanju koji je u rujnu proveo MasterIndex u suradnji s agencijom Improve čak 64 posto ispitanika ide u restorane rjeđe nego prije pandemije. Za to postoje dva razloga. Prvi je u tome što gotovo polovica ispitanika izbjegava mjesta na kojima se okuplja više ljudi, a drugi razlog  je što im osobne financije to ne dozvoljavaju. Ovo istraživanje povedeno je na uzorku od 1.046 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.

Jedna petina ispitanika izražava strah da se u restoranima ne poštuju epidemiološke mjere, dok dio ispitanika kaže i kako se broj poslovnih sastanaka u restoranima značajno smanjio.

Uzimajući u obzir dobnu skupinu, okupljanja u restoranima izbjegavaju najviše osobe starije od 50 godina, a žene češće od muškaraca zbog financijskih prilika ne idu u restorane. Financijski razlozi nešto su zastupljeniji kod Slavonaca (60 posto), dok su manjak poslovnih sastanaka u restoranima uglavnom naveli muškarci više razine obrazovanja i s višim primanjima.

Više od polovice ispitanika, njih 55 posto u restorane ide iznimno rijetko zbog poslovnih prilika, ali ih zato puno više ide u restorane zbog proslava ili obljetnica. Tim povodom 76 posto ispitanika barem jednom u pola godine posjećuje restoran, a u istom postotku barem jednom u šest mjeseci ispitanici idu na ručak ili večeru s prijateljima. Česti su i obiteljski odlasci u restorane bez posebne prigode – 32 posto ispitanika to radi najmanje jednom mjesečno. Romantični izlasci s partnerom ili partnericom su rjeđi – 31 posto ispitanika se za takav odlazak u restoran odlučuje jednom mjesečno ili češće, no čak 34 posto ispitanika to čini jako rijetko.

No, zato su rezultati vezani za ručak tijekom radnih dana značajno drugačiji. Čak 18 posto ispitanika posjećuje restorane ili kantine gotovo svaki dan s tim povodom, a jedna desetina ispitanika to napravi barem jednom tjedno.

Kvalitetna hrana je ključna pri odabiru restorana za 90 posto ispitanika, dok je drugi kriterij lokacija restorana (58 posto). Pridržavanje epidemioloških mjera kao i izbor pića su također među bitnim kriterijima, dok svega tri posto ispitanika kaže da im je važna cijena. Izbor pića je važniji od prosjeka mladima te onima s područja Like, Korduna i Banovine, dok je pridržavanje epidemioloških mjera kao kriterij manje važan sada nego u 2020. godini. Ipak, čak 25 posto Zagrepčana je reklo da im je upravo to među važnijim kriterijima pri odabiru restorana.

Pri odabiru restorana velika većina ispitanika sluša savjete prijatelja i kolega, dok se trećina njih koristi recenzijama na internetu, a 20 posto ispitanika restorane bira prema aplikaciji za lokacije ili putem aplikacija za dostavu. Ipak, razlike u kriterijima prema kojima biraju restorane su vidljive po dobnim skupinama pa se tako mladi (18-29) češće oslanjaju na online recenzije, kao i žene i oni višeg obrazovnog statusa. Online preporuke preferiraju Zagrepčani (39 posto) te ispitanici iz Istre, Primorja i Gorskog kotara (41 posto). Za odabir restorana preko aplikacija za naručivanje se odlučuju uglavnom mlađi ispitanici te oni iz Zagreba.

Malo više od trećine ispitanika (36 posto) mjesečno u restoranu potroše između 200 i 500 kuna, a njih 47 posto troši manje od toga. Tek četrnaest posto ispitanika u restoranima mjesečno potroši više od 500 kuna, češće muškarci s područja Dalmaciji i to se uglavom radi o visokoobrazovanim osobama  s višim primanjima.

„Rezultati istraživanja su jasno pokazali kako su briga o vlastitom zdravlju i financijska nesigurnost faktori koji svakodnevno utječu na donošenje odluka o vlastitoj potrošnji. Dramatičan i nagli pad potražnje i prihoda restorana značajno je utjecao na njihovu mogućnost poslovanja“, istaknuo je direktor kompanije Mastercard u Hrvatskoj i Rumunjskoj Cosmin Vladimirescu. „Postaje vidljivo da i u ovom segmentu navike stečene u doba pandemije pokazuju naznake pretvaranja u trendove. Zato smo pokrenuli Mastercard Uplift, najveću hrvatsku platformu usmjerenu na razvoj poslovanja mikro, malih i srednjih poduzeća, ponajprije onih u turizmu, uključujući restorane. Na Uplift.hr poduzetnicima nudimo ono što im je potrebno za ublažavanje posljedica krize: inspiraciju, edukaciju, mentorstvo, promociju i pristup relevantnim informacijama“.