Socijalna distanca, pojačana higijena i dezinfekcija kao i upotreba digitalnih tehnologija osnovne su preporuke za sve turističke i uslužne prostore kojima u slučaju hotela i kod iznajmljivača treba pridodati i neke specifične. Donosimo kratak pregled.
Ukoliko se ne radi o članovima iste obitelji ili skupine, u hotelskim prostorima preporučuje se fizička udaljenost od 1,5 metara u odnosu na druge goste ili skupine. Na ulazu u hotelske prostore kao što su predvorje, recepcija, sportsko – rekreacijski sadržaji te pultovi za plaćanje usluga kao i u radnom prostoru zaposlenika nužno je – kako stoji u preporuci Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo - postavljanje dozatora s dezinfekcijskim sredstvom. Pritom se precizira da dezinfekcijsko sredstvo treba biti na bazi alkohola u koncentraciji od najmanje 70 posto ili drugog sredstva prikladnog za korištenje na koži s deklariranim virucidnim djelovanjem.
Potrebno je dezinficirati radne i druge površine te opremu u konferencijskim prostorima, dječjim vrtićima i igralištima u sklopu samih turističkih kompleksa kao i u gradovima.
Na vidljivim je mjestima u hotelu potrebno informirati goste o higijenskim s postupcima ili postaviti informacije sa smjernicama o pravilnom ponašanju i mjerama zaštite u prostorijama u kojima borave gosti. Druga je mogućnost da se letak s tim informacijama gostima uruči prilikom prijave ili ostavi u smještajnoj jedinici, u kojoj im treba biti na vidljivom mjestu dostupan i broj zdravstvene ustanove kojoj se treba javiti u slučaju sumnje na COVID-19.
S obzirom na preporučenu udaljenost, hotelijeri trebaju voditi računa o maksimalnom broju osoba u određenoj prostoriji. U hotelu je potrebno osigurati dostatnu količinu papirnatih ručnika, sredstava i opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju. U javnim prostorima hotela preporučeno je postavljanje kante za otpatke s odgovarajućim poklopcima. Za zaposlenike koji ulaze u smještajne jedinice treba osigurati dostatnu količinu zaštitnih maski i rukavica.
Dakako, vrlo je važno pridržavati se svih općih i higijenskih mjera.
Kako organizirati radne procese
U preporukama se obrađuje i svaki pojedini prostor kao i radni proces, pri čemu treba poštovati mjere fizičke udaljenosti, dezinfekcije radnih površina, provjetravanja prostora i slično. Preporučuje se da proces prijave odnosno odjave gosta ne traje duže od 15 minuta (što je definicija bliskog kontakta) ili treba, ukoliko to nije moguće, postaviti pregradu od pleksiglasa.
Savjetuje se poticanje gostiju da se prijave i odjave putem novih tehnologija, zatim beskontaktno plaćanje, plaćanje predračunom, da gost sam skenira dokumente i slično. Zadržavanje gostiju na recepciji bit će kraće ukoliko prethodno najave odlazak, što hotelijerima omogućuje da unaprijed pripreme račune. Dizala, bankomati kao i svi ostali prostori trebaju biti opskrbljeni dozatorima sa dezinficijensima. Dakako, nužno je pojačano čišćenje, dezinfekcija i prozračivanje javnih sanitarnih prostora svaka dva sata a po potrebi i češće.
Na zahtjev gosta, moguće je promijeniti dinamiku čišćenja smještajnih jedinica i promjene ručnika (ako gost to želi, moguće je da se tijekom cijelog boravka gosta prostor ne čisti te ne mijenjaju posteljina i ručnici). Prostor treba čistiti prikladnim deterdžentima i dezinfekcijskim sredstvima čišćenje svih površina sobe i kupaonice treba pojačati prilikom smjene gostiju. Korištena posteljina i ručnici moraju se čuvati u zatvorenom spremniku odvojenom od kolica s čistom posteljinom, odnosno ne smiju doći u kontakt.
Preporuke za osoblje
Uz opće preporuke o izbjegavanju bliskog kontakta s osobama koje imaju simptome bolesti, održavanje socijalnog kontakta, pojačane higijene ruku i korištenja dezificijensa, tu su i posebne preporuke. Tako se u preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo savjetuje ugradnja zaštitne pregrade na mjestu posluživanja i na blagajni.
Osoblje prije dolaska na posao treba mjeriti tjelesnu temperaturu a oni koji imaju simptome kao što su tjelesna temperatura viša od 37,2 stupnja u jutarnjim satima kao i druge znakove bolesti, trebaju se javiti nadležnom obiteljskom liječniku. Ako je moguće, rad treba organizirati dvokratno a u satu razmaka između dviju smjena treba dezinficirati prostor.
Tehnička služba i održavanje
Kod održavanja higijenskih uvjeta bazenske vode (vode za kupanje) primjenjuju se uobičajeni standardi pri čemu je moguća primjena maksimalnih dozvoljenih koncentracija klora. Potrebno je provjeriti pravilno funkcioniranje opreme za pranje posuđa i rublja, posebno radne temperature kao i ispravnu dozu kemikalija za čišćenje i dezinfekciju.
Posebnu pažnju treba posvetiti radu klima uređaja, uređaja za grijanje i ventilaciju. Tako treba pratiti stanje filtera i održavanje pravilnog stanja brzina zamjene zraka u zatvorenom prostoru. Treba provjeriti pravilno funkcioniranje opreme za ventilaciju, izmjenu zraka i odvlaživanje natkrivenih bazena. Preporuča se pojačana ventilacija hotelskih prostora npr. povećanjem broja ventilacija, povećanjem postotka vanjskog zraka koji cirkulira u sustav. Treba redovito provjeravati pravilno funkcioniranje uređaja za sapun i dezinfekcijska sredstva. Savjetuje se sušače za ruke staviti izvan funkcije te ih zamijeniti jednokratnim papirnatim ručnicima za brisanje ruku.
U wellnessu i saunama treba ograničiti broj ljudi te se preporučuje vlažne saune staviti izvan funkcije dok ostale mogu nastaviti s radom. Važno je učestalije prozračivati, čistiti i dezinficirati sve površine u predprostorima i sanitarne čvorove.
Suradnici i nenajavljeni gosti
Majstori, kuriri i dostavljači bi se prije dolaska trebali telefonski najaviti i izmjeriti temperaturu te, u slučaju da je ona viša od 37,2 u jutarnjim satima te ako osoba ima druge simptome, ne smiju dolaziti u hotel i javiti se nadležnom obiteljskom liječniku.