Prema globalnom izvještaju Economy 2022 koji je objavio Mastercard Econimics Institute pet temeljnih faktora oblikovat će svjetsku ekonomiju u idućoj godini.  

U globalnom izvještaju Economy 2022.  koji je na temelju trendova promatranih kroz prizmu potrošača objavio Mastercard Econimics Intitute, svjetsku ekonomjiju u 2022. godini oblikovat će pet temeljnih faktora  - štednja i potrošnja, oporavak lanaca opskrbe, ubrzavanje digitalizacije, rast putovanja i sve veći broj ekonomskih rizika.

Najveća promjena dogodit će se u štednji kućanstava i potencijalnom utjecaju tog novca na potrošnju. Kućanstva su štedjela gotovo dvostruko više nego prije. Neki su vratili dugove, neki su taj novac uložili u posao, a treći ga drže u banci. Kako će se i koliko brzo taj novac trošiti, odredit će i dinamiku svjetske ekonomije u sljedećoj godini. Mastercard Economics Institute predviđa da će potrošnja nagomilane ušteđevine rezultirati rastom svjetskog BDP-a od dodatna tri postotna boda, a ako se ušteđevine kućanstava budu trošile brže, rast globalnog BDP-a mogao bi dosegnuti 4,5 postotnih bodova. Uz to, očekuje se da će se gospodarski rast usporiti u 2022. nakon povratnog rasta u 2021. jer vladini poticaji blijede, a inflacija raste, osobito u naprednim gospodarstvima.

Prema ovoj analizi provedenoj na 32 tržišta u svijetu, pandemija je značajno utjecala na porast potrošnje robe u odnosu na korištenje usluga te je potrošnja dobara porasla s 39 na 47 posto,   uzdrmavši sektor usluga i opteretivši lance opskrbe. Kako se tijekom sljedeće godine granice budu više otvarale, potrošnja na robu i potrošnja na usluge će se uravnotežiti.

Istovremeno, predviđa se da će 20 posto porasta prema e-commerceu u maloprodaji ostati kao trajan trend te nastaviti utjecati na to kako i što kupujemo. Uz to, u 88 posto zemalja obuhvaćenih izvještajem dogodio se rast u uslugama online pretplate, poput tjedne dostave namirnica, u usporedbi s godinom prije. Taksiji, virtualni partneri za tjelovježbu, iznajmljivanje bicikala i usluge vezane uz kućne ljubimce su među subjektima koji koriste ovaj model.

Povratak putovanjima 2021. bio je u potpunosti vidljiv na cestama i u zračnim lukama, ali nastavak rasta ovisi o novim varijantama virusa koje mogu dovesti do zabrane putovanja. Vidljiv je oporavak u domaćim i kratkim putovanjima (manje od 1000 km), dok putovanja na srednjim udaljenostima (1000-3000 km) podliježu strožim ograničenjima, kao i daleka putovanja. U 2022., s obzirom da će rizik od novih varijanti virusa Covid-19 ostati visok, predviđa se da će vlade odgovoriti sigurnosnim mjerama, kao što su obavezno cijepljenje, umjesto zatvaranja putnih koridora.

I dalje postoje rizici koji mogu poremetiti globalnu ekonomiju. Nove varijante virusa poput Omicrona predstavljaju najveći neposredni rizik, ali tu su i drugi rizici koje treba držati pod kontrolom kako ne bi poremetili oporavak, kao što su porast cijena stanova, skok cijene nafte te međunarodni tarifni ratovi.

Iz zaključka ovog istraživanja izlazi da nas ova godina nije vratila u normalu, no ipak, ostvaren je napredak. Rast gospodarstava, sve veća dostupnost cjepiva i posvemašnja digitalizacija doprinijeli su oporavku poslovanja. Bez obzira na jasne i očite rizike, upravo u tom kontekstu očekuje se da će digitalna poduzeća procvjetati, potražnja potrošača i potrošačka moć rasti, a ekonomija iskustva ponovno se pojaviti.